תקריב - כתב עת לקולנוע דוקומנטרי: ורנר הרצוג
וורנר הרצוג הוא אחד מבימאי הקולנוע הנערצים והפוריים החיים כיום, ואחד מבודדים בהיסטוריה של המדיום שממקדים את עיסוקם באופן שווה ביצירה בדיונית ותיעודית. הרצוג, שמאז ראשון שנות ה-60 ועד היום ביים כשבעים סרטים, קנה לעצמו שם של בימאי שעבור הפקות סרטיו לוקח על עצמו סיכונים של ממש; הוא טען לא אחת שרק במקומות המרוחקים ממרכזי התרבות של המערב, ושצילום בהם כרוך לעתים בסיכון, ניתן עוד להשיג דימויים “חדשים”, כאלה שחורגים מהדימויים הממוחזרים של המדיה ושיכולים לאתגר את המשטר הוויזואלי הדומיננטי של התרבות המערבית המודרנית. גישתו הייחודית לדימוי הקולנועי, הטשטוש המכוון בין התיעודי לבין הבדיוני, משיכתו הרומנטית לסכנה ולדימויים בעלי יופי נשגב, כמו גם שאיפתו הנודעת להשיג באמצעות הקולנוע “אמת אקסטטית” הופכים את הקולנוע של הרצוג לגוף עבודה מרתק שמציע עיון מקורי, מעמיק, ולעתים קרובות מפעים במושגי יסוד של ההוויה האנושית—הטבע, האדם, הנשגב, המוות.
במסגרת סדרה ייחודית בת 11 הקרנות, לכבוד גיליון מס’ 27 של כתב העת האינטרנטי לקולנוע דוקומנטרי תקריב, יוקרנו שלושה מסרטי המופת התיעודיים של וורנר הרצוג בסינמטקים של ירושלים, תל-אביב והרצליה. ההקרנות ילוו בהרצא ת הקדמה קצרה.
מערכת החלומות האבודים
בשנת 2010 זכה הרצוג בהזדמנות יוצאת דופן – הוא נבחר על ידי משרד התרבות הצרפתי להיות הקולנוען שיתעד את מערת שובה (Chauvet) שבדרום צרפת אשר כוללת ציורי קיר מהעתיקים והמרהיבים ביותר שנמצאו. סרטו היחיד של הרצוג בתלת ממד מספק הצצה נדירה לציורי הקיר המפעימים ומציע הרהור מעמיק אודות הקשר שלנו לאבותינו הפרה-היסטוריים.
לה סופרייר
בשנת 1976 מומחים הזהירו מפני התפרצות געשית עצומה של הר הגעש לה-סופרייר שבאי גוואדלופ בים הקריבי. במה שנראה כמו משימת התאבדות הרצוג מיהר אל האי שפונה מתושביו על מנת לצלם את העיר הריקה מאדם ואת ההתפרצות ההיסטורית. הסרט הוא הראשון בסדרת סרטים לאורך הקריירה הקולנועית שלו בהם הרצוג עוסק בתופעת הרי הגעש.
לקחי החשיכה
עם סיום מלחמת המפרץ בארות הנפט של כווית בערו ללא הרף. בלקחי החשיכה, מסה קולנועית המורכבת בעיקרה מתצלומי אוויר מרהיבים בליווי מוזיקה עוצמתית, הרצוג מציג נוף אפוקליפטי מרהיב, מצג מדהים ומזעזע של המראה הנשגב של סוף העולם.
מערת החלומות הנשכחים – Cave of Forgotten Dreams
+ הרצאה מפי ד”ר יעל מזור (תלת מימד)
יום חמישי | 24.10 | 20:30
(קנדה/גרמניה/צרפת/ארה”ב, 2010) תיעודי
ורנר הרצוג מגיש סרט תיעודי בשלושה ממדים שנושאו מערות האדם הקדמון באָרְדֶש שבדרום צרפת. כאן השתמרו ציורים בני 32,000, עתיקים כמעט כפליים מהציורים שהיה ידוע עליהם עד כה. היצירות השתמרו במצב נפלא היות ורעידת אדמה מוטטה את הכניסה למערה ולציורים לא היה מגע עם אוויר ואור עד שהתגלו ב־1994. עד היום הותרה הכניסה פנימה רק לקומץ מדענים. הרצוג קיבל אישור נדיר לבקר עם צוות צילום והתוצאה עוצרת נשימה. חוץ מציורי סוסים וצבאים אנו זוכים לחוות מצג מרהיב של זקיפים ונטיפים, מקבלים הסברים מרחיבי דעת מפי ארכיאולוגים וגאולוגים וזוכים לתובנות ארסיות כפי שהן מושמעות בקריינות בקולו שלו.
במאי: ורנר הרצוג
(90 דק’, אנגלית, גרמנית, צרפתית; תרגום לעברית)
לפני הסרט תתקיים הרצאה מפי ד”ר יעל מזור
“לה סופרייר”: בציפייה לאסון בלתי נמנע – La Soufrière: Warten auf eine unausweichliche Katastrophe
+ לקחי החשיכה – Lessons in Darkness
+ הרצאה מפי ד”ר שמוליק דובדבני, מרצה ומבקר
יום שלישי | 29.10 | 20:30
שני סרטים תיעודיים על אש מאת ורנר הרצוג
סרט תיעודי קצר: “לה סופרייר” – בציפייה לאסון בלתי נמנע – La Soufrière – Warten auf eine unausweichliche Katastrophe
(מערב גרמניה, 1977) תיעודי
בעקבות מידע על התפרצותו הצפויה של הר געש באי גוואדלופ, ורנר הרצוג, יוצר הסרט, אוסף סביבו צוות צילום ומתעד את אווירת הרפאים המשונה. אבל להפתעתו הוא מגלה שהם לא לבד על האי, במקום נשאר ישיש אחד שכבר ראה הכול ואינו מפחד מדבר.
במאי: ורנר הרצוג
(31 דק’, גרמנית, צרפתית; כתוביות בעברית)
סרט תיעודי באורך בינוני: לקחי החשיכה – Lessons in Darkness
(גרמניה/צרפת, 2002) תיעודי
תמונה אחת שווה אלף מילים, ורנר הרצוג, הבמאי השנון, כמעט נאלם דום אל מול בארות הנפט הבוערות של כוויית. צילומים עוצרי נשימה לצד מוזיקה הולמת מציגים גיהינום עלי אדמות בסרט מרהיב ועוצר נשימה.
במאי: ורנר הרצוג
(55 דק’, גרמנית, ערבית; כתוביות בעברית)
לפני הסרט תתקיים הרצאה מפי ד”ר שמוליק דובדבני, מרצה ומבקר קולנוע.