גיבורות בסרטים של אבי נשר
דצמבר 2022 - ינואר 2023
מרט פרחומובסקי
דמויות הנשים בקולנוע של אבי נשר היו מלכתחילה תופעה יוצאת דופן בנוף הקולנוע הישראלי. לא רק שבניגוד לנהוג הן תמיד חרגו מהתפקידים המובנים מאליהם של "מושא אהבה" לצדו של הגיבור הגברי, אלא שנשר גם צייד איתן בעולמות תוכן ומהלכים עלילתיים בלתי צפויים. ברוב סרטיו גם הקפיד שיהיה הרבה מהן, ולא לחינם לפני כל סרט חדש שלו מתייצבות מאות משחקניות ישראל לאודישנים אצלו. כבר ב"הלהקה", סרטו הארוך הראשון, הביא נשר לעולם שורה שלמה של דמויות נשים בלתי נשכחות – את נועה (דפנה ארמוני), את מלי (גלי עטרי), את שרי (גילת אנקורי), את אורלי (חלי גולדנברג) וכמובן את מיקי (לירון ניר-גד). קשה להיזכר בסרט ישראלי אחר מהתקופה, שהיו בו כל-כך הרבה דמויות של נשים, שתפסו תפקידי מפתח בעלילה והניעו אותה לא פחות, ואולי אף יותר, מהדמויות הגבריות. במידה רבה הן גם היו הדומיננטיות והמעניינות יותר, עם שפע של אינטראקציות מגוונות ביניהן. במילים אחרות, "הלהקה" הוא סרט נדיר מהתקופה, שעומד בהצטיינות במבחן בכדל. לא דבר מובן מאליו. ב"הלהקה", שנשר כתב יחד עם שרון הראל, התחילו כבר להצטייר הדפוסים והמאפיינים של דמויות הנשים בקולנוע של נשר, שבאים לידי ביטוי מובהק גם יותר מ-40 שנה אחר כך.
מה מאפיין את הגיבורות בקולנוע של אבי נשר? קודם כל נון קונפורמיזם ומרד במוסכמות. הן גיבורות על אמת בתעוזתן לצאת נגד המקובל, ולחיות את חייהן לפי האמונות שלהן. זה מתחיל כבר ממיקי ב"הלהקה" ב-1978, המורדת בשלטון הדיקטטורי של אביב במאי הלהקה (טוביה צפיר), אבל זה פורץ ביתר שאת אצל הגיבורות של נשר בשנות האלפיים – ניקול (נטע גרטי) ב"סוף העולם שמאלה", שמפתחת תשוקה למורה שלה אסף, והולכת על זה בכל הכוח; מישל (מיכל שטמלר) ב"הסודות", שמאתגרת את החוקים הדתיים כדי לסייע לאנוק (פאני ארדן) לעשות תיקון לפני מותה; תמרה (נטע פורת) ב"פעם הייתי", שמציבה את ערכי האהבה החופשית והרוקנרול נוסח אמריקה אל מול השמרנות הגלותית של חיפה בשנות השישים; שרי (אביגיל הררי) ב"סיפור אחר", שהולכת לעבוד את האלה אשתורת בדרך להגשמת נשיותה; מירה (ג'וי ריגר) ב"תמונת הניצחון", שגם עוזבת את בעלה כיוון שהפסיקה לאהוב אותו, וגם מתעקשת להישאר עם מכשיר הקשר שלה בניצנים המותקפת, ולא לעזוב עם הנשים האחרות. וזה רק מבחר מייצג. הנשים האלו מתגרות בסדר הקיים, לרוב לא רק במעשים אלא אפילו בעצם נוכחותן והתנהגותן הפרובוקטיבית. הן מתעקשות לתת לרגשות ולתשוקות שלהן להוביל אותן, לא משנה מה יהיה המחיר. כתוצאה מכך, הרבה פעמים הן נתפסות כמוזרות ולא מובנות על-ידי סביבתן. עם זאת, הרבה פעמים, יש בסיפורים של הדמויות האלו ממד טראגי. על אף גבורתן, לרוב אינן מצליחות להביס את הסדר הקיים. הן נכנעות לו או נאלצות להגיע איתו לפשרה.
הניצחון של הגיבורות בסרטים של נשר הוא בדרך כלל אינו בהצלחה האישית שלהן, אלא בשינוי שהן עושות דרך ההשפעה שלהן על דמויות אחרות. ניקול ב"סוף העולם שמאלה" נשארת בסופו של דבר בעיירה כדי לטפל במשפחה שלה אחרי שאמה (רובי פורת שובל) מתה, אבל מסתבר שהיא הניעה את שרה (לירז צ'רכי) להשתחרר מכבלי המסורת המשפחתית ולעזוב כדי להתגייס לצבא. שרי ב"סיפור אחר" נאלצת להגיע לפשרה עם בעלה (מעיין בלום) לטובת הילד שלהם, ולא מגשימה עד הסוף את נשיותה בעבודת האלילים, אבל היא מעוררת את ענת (ג'וי ריגר) להבין ולהשלים עם ההורים שלה, על אף חסרונותיהם. ב"הסודות" מישל נכנעת בסופו של דבר לסדר הקיים ומתחתנת עם ינקי (אדיר מילר), אבל היא גורמת לאהובתה נעמי (אניה בוקשטיין) לגלות את טבעה האמיתי ולצאת לדרך חדשה. לבה של תמרה ב"פעם הייתי" נשבר בגלל אריק (תובל שפיר), אבל אריק עצמו עובר בזכותה תהליך של התבגרות והבשלה. מירה ב"תמונת הניצחון" מוצאת את מותה מאש המצרים בניצנים, אבל גבורתה מטלטלת את נשמתו של העיתונאי המצרי מוחמד (אמיר חורי) ובעצם של כל סביבתה.
יש בגיבורות של אבי נשר משהו מתעתע. החזות שלהן נוטה הרבה פעמים אל האייקוניות ההוליוודית, לאידיאל הנשי. הסקס אפיל שלהן מוחצן ולא מתנצל. אלו הן גיבורות גדולות מהחיים. אלא שככל שעלילות הסרטים מתקדמות, הולכת ונחשפת השבריריות האנושית שלהן, הפער בין החוץ לפנים. במידה רבה הפער הזה הוא גם הפער בין הקולנוע של נשר לקולנוע ההוליוודי הקלאסי, שהוא מקור ההשראה המרכזי שלו, ואולי בכלל הפער בין ישראל לאמריקה. ההכרה בפער הזה בין הדימוי והחלום למציאות מורכבת הוא חלק מהכוח בקולנוע של נשר, והבסיס של היכולת שלו ליצור פעם אחרי פעם את הקולנוע הכי הוליוודי, שהוא גם הכי ישראלי. קולנוע גדול מהחיים, שהוא גם אנושי לחלוטין.
גיבורות בסרטים של אבי נשר: כיתת אמן + סרט באורך מלא: "החטאים"
21.12.22, 20:30


מפגש מיוחד בין אבי נשר, הבמאי הישראלי המוערך שיצר כמה מהקלאסיקות האהובות ביותר בקולנוע הישראלי, לבין ג'וי ריגר, השחקנית שנהייתה לכוכבת הקבועה של סרטיו. המפגש יעמוד בסימן התמה של רטרוספקטיבת המחווה לנשר לרגל יום הולדתו השבעים, ששמה במרכזה את הגיבורות של סרטיו, ותבחן אותן ביחס לייצוגי נשים בקולנוע הישראלי. ג'וי ריגר, שהתגלתה לא רק כשחקנית מחוננת אלא גם כזמרת מחוננת בסרטו של נשר – "החטאים", תבצע כמה משיריה. את המפגש תנחה ליאור אלפנט – דוקטורנטית לסוציולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, ממקימות המיזם התקשורתי הפמיניסטי "פוליטיקלי קוראת", יו"ר פורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל, ומנהלת פסטיבל הקולנוע "לסבית קטלנית״.
בתום המפגש יוקרן סרטו של אבי נשר:
החטאים - Past Life
(ישראל, 2016) דרמה
ישראל, 1977. שתי אחיות ירושלמיות, שאפתניות ותחרותיות, שמעולם לא גילו חיבה יתרה זו לזו. אחת היא עיתונאית חושפת שערוריות, ואחותה היא תלמידה מחוננת ועצורה באקדמיה למוזיקה, שמנסה לפלס את דרכה בעולם הגברי והתחרותי של המוזיקה הקלאסית. בצל המהפך הפוליטי הגדול שאירע בישראל באותה שנה, שתי הגיבורות עוברות מהפך מטלטל משלהן, המוביל לרצף אירועים מפתיעים בחייהן ובחיי הסובבים אותן.
במאי: אבי נשר
שחקנים: נלי תגר, ג‘וי ריגר, יבגניה דודינה
(110 דק', עברית, אנגלית, פולנית, גרמנית; תרגום לעברית)

סוף העולם שמאלה -Turn Left at the End of the World
3.12.22, 18:00

סוף העולם שמאלה
Turn Left at the End of the World
(ישראל, 2004) דרמה
מבט על המציאות היומיומית של מהגרים המתגוררים בעיירת פיתוח קטנה בנגב בשלהי שנות השישים. משפחה של עולים מהודו מוצאת עצמה בעיירת פיתוח מדברית שבה חיים בעיקר יוצאי מרוקו. בין העולים בני התרבויות השונות שורר מתח: המרוקאים תופסים את עצמם כצרפתים, ואילו ההודים תופסים את עצמם כבריטים. בתוך כך נרקמת חברות בין שרה, בת ממשפחה הודית, לניקול המרוקאית. גיל ההתבגרות, על השאלות שהוא מעלה, והסקרנות והתשוקות שהוא מציף, מחבר ביניהן.
(110 דק', עברית, צרפתית, אנגלית, מרוקאית, הינדי; תרגום לעברית)
זוכה פרס חביב הקהל, פסטיבל טאורמינה 2004
זוכה פרס חבר השופטים, פסטיבל טוקיו 2004
פעם הייתי - The Matchmaker
13.12.22, 18:00
(ישראל, 2010) דרמה
ישראל, 1986. נער מוצא עבודה לקיץ אצל שורד שואה המתפרנס משדכנות והברחת טובין. משרדו של השדכן ממוקם בירכתי בית קולנוע מתפורר, המנוהל על ידי שבעה נמוכי קומה שורדי שואה, שעברו תחת ידו של ד"ר מנגלה. במהלך הקיץ, השדכן המסתורי לוקח את הנער למסע חניכה מסוכן במעמקי העיר התחתית של חיפה, שם האהבה לובשת דמויות וצורות מפתיעות וההיסטוריה המקומית הופכת למיתולוגיה.
במאי: אבי נשר
שחקנים: אדיר מילר, מיה דגן, דרור קרן
(112 דק', עברית; כתוביות בעברית)

הסודות The Secrets - רסטורציה: עותק משוחזר חדש
27.12.22, 18:00

(ישראל, 2007) דרמה
ארבע נערות דתיות יוצאות ללמוד במדרשה בעיר הקודש צפת.
נעמי היא בתו המבריקה והאהובה של רב, שיינה רואה במדרשה סיכוי אחרון למצוא בעל, סיגי היא חוזרת בתשובה, ואילו מישל נשלחה למדרשה בצפת אחרי "מרדנות בלתי הולמת" בנכר. במהלך שנת הלימודים עוברות ארבע הבנות תהליך חניכה בעקבות פגישה אקראית עם אישה צרפתייה מסתורית, שמחפשת בצפת תיקון לנשמתה. האישה מטלטלת את עולמן הטהור של הבנות, ותובעת מהן לחקור ולחוות את גבולותיו הנסתרים של עולם החטא ותשוקותיו.
במאי: אבי נשר
שחקניות: פאני ארדן, אניה בוקשטיין, מישל שטמלר
(127 דק', עברית, צרפתית; תרגום לעברית)
סיפור אחר - The Other Story
ינואר 2023
(ישראל, 2018) דרמה
כאשר ענת הולכת בעקבות אהובה, חוזרת בתשובה ועומדת להתחתן, היא מעוררת את התנגדותה של אמה. זו, אשת נדל”ן שאפתנית, תעשה את כל שבכוחה כדי לשנות את החלטתה של בתה. ציר העלילה הזה, שאוסף לתוכו דמויות נוספות מתוך המשפחה, משמש את אבי נשר בסרטו העשרים, כדי לדון במתח שבין דת לחילוניות ויותר מכל – במתח שבין הורים לילדיהם, וכמו תמיד הוא עושה זאת בקולנועיות קולחת ובטוחה בעצמה.
“מסתורין, כאב, צחוק ורגש צצים בסרט ומתחלפים בו והופכים את חווית הצפיה לדינמית ומפתיעה” (שמוליק דובדבני, ynet).
במאי: אבי נשר
שחקנים: ג‘וי ריגר, מיה דגן, נתן גושן
(118 דק', עברית; כתוביות בעברית)
